Kasvatus- ja opetuslautakunta on kokouksessaan 20.1.2016 hyväksynyt Nokian peruskouluille opetussuunnitelmalliset painotukset (musiikki,   viestintä,luonnontieteellismatemaattinen,liikunta ja kuvataide),ja näihin luokkiin haetaan haastattelujen ja osin soveltuvuuskokeiden kautta.

Vihreä valtuustoryhmä esittää valtuustoaloitteena, että viime kesänä tehty päätös, jonka mukaan elokuusta 2016 alkaen koulukuljetusoikeus painotusluokkia käyville oppilaille rajataan vain lähikoulua koskevaksi, tulee muuttaa, jotta koulumatkan maksulliseksi muuttuminen ei olisi este hakeutua painotettuihin luokkiin ja kouluihin. Nyt sivummalla kauempana asuvat oppilaat uhkaavat joutua epätasa-arvoiseen asemaan koulumatkan pituuden johdosta ja painotusluokille siirtyminen suosii lähikoulun oppilaita.

Ellei koulumatkoja katsota voitavan korvata kokonaan ei-lähikoulua käyville painotusluokan oppilaille, ainakin lähikoululle oikeuttava matkaosuus tulee korvata oppilaiden yhdenvertaisuuden vuoksi, samoin tulisi mahdollistaa matka toissijaiseen painotuskouluun, mikäli kustannukset eivät lähikouluun verraten kasva.

Nokialla 8.2.2016

Vihreä valtuustoryhmä