‎24.10. Nokian Uutisissa julkaistu Antti Tommisen mielipidekirjoitus

Roskaa postiluukusta, flaijereita jakavia tyyppejä marketin edessä, blogikirjoituksia ja vaalilehtiä.

Mitä tarkoittaa vaalikampanjointi oikeasti, mitä tapahtuu kulissien takana ja ketä kiitetään lopussa?

Koska 90% ehdokkaista on oikeasti liikkeellä parantaakseen asioita, en tässä erottele puolueita ja asioita, vaan keskityn omaan näkökulmaani asioista sillä kokemuksella, jonka neljät vaalit ovat minulle antaneet.

Kahdeksan kuukautta ennen vaaleja aletaan suunnittelemaan: miten toteutetaan vaalilehti, mitä paikallisesti omalle puolueelle tärkeitä asioita nostetaan vaalilehteen, mistä saadaan riittävästi ehdokkaita ja ennen kaikkea kuka ihme toteuttaa kaikki nämä suunnitelmat.

Yhdelläkään puolueella ei ole pienessä kunnassa yhtään ylimääräistä käsiparia kampanjointiin, suurimmalla osalla puolueista ei ole varaa myöskään kunnolliseen maksulliseen mainostamiseen.

Ehdokashankinta alkaa omien sisäpiirien suostuttelulla jälleen kerran mukaan sisäiseen hullunmyllyyn.

Neljä kuukautta ennen vaaleja pitää ehdokaslistojen olla jo jollakin tavalla kasassa. Yhteisöllisyys on kiva asia, mutta joka puolueesta löytyy joku joka oikeasti soittaa jokaiselle ehdokkaalle ja hakee allekirjoituksen ehdokassopimukseen. Tämä on kuntavaalien tärkein ja suurin yksittäinen työtehtävä, johon kuka tahansa ei pysty.

Tässä vaiheessa vaalilehtien jutuille on saatu kirjoittajat asiantuntemuksen perusteella. Joku hullu on saatu suostuteltua taittamaan ja päätoimittamaan vapaaehtoisten toteuttama vaalilehti.

Kaksi kuukautta ennen vaaleja aletaan suunnittelemaan yhteismainosten jakamista. Ehdokkaita yritetään patistaa ehdokaskuviin, jotta vaalilehtiin ja julisteisiin saataisiin kaikkien pärstät mahdollisimman aikaisin.

Puolueen kovia nimiä yritetään saada käymään paikkakunnalle ja vierailusta kaikki mahdollinen medianäkyvyys irti. Käynneistä revitään irti lehtijuttuja kaikilla mahdollisilla tavoilla. Kohta pitäisi jättää ehdokaslistat: viimeisten ehdokkaiden eteen tehdään hirvittävä määrä töitä ja jokainen samalla tavalla ajatteleva ihminen yritetään kaivaan esiin omia verkostoja hyödyntäen.

Kuukautta ennen vaaleja on jo täysi tohina päällä: useita vaalitapahtumia viikossa, mielipidekirjoitus ja juttu jostakin ehdokkaasta jokaisessa lehdessä, jotkut kirjoittavat blogia pari kertaa viikossa, osa mainostaa facebookissa ja toiset jakavat hauskoja kuvia netissä.

Jokaisella puolueella on jonkinlainen vaalipaniikki päällä. Ehdokkaiden flaijereita alkaa työntymään postiluukkuihin ja markettien edustoilla näkyy palelevia kandidaatteja, jotka saavat noin 2/3 ohikulkijoilta hymyilevän vastaanoton ja loput joko viittaavat kirjaimellisesti kintaalla tai haistattelevat suoraan päin naamaa.

Jos tunnet ehdokkaan, niin tarjoa jo tässä vaiheessa apua: käy jakamassa esitettä, kerro kannastasi netissä tai auta lastenhoidossa. Tosissaan oleville tulee useita kampanjatunteja vuorokaudessa ja
kampanjoinnin alla on usein normaali työpäivä ja perhe-elämä.

Kaksi viikkoa ennen vaaleja kaikkien puolueiden edustajat ovat jollain tasolla esillä. Kaikkien mainokset ovat lehdissä, aktiiviset näkyvät huulet sinisinä markettien edustoilla ja kirjoittavat yömyöhään blogikirjoituksia jahka sormet ovat flaijerinjakamiselta suoristuneet.

Silmät seisovat päässä ja hymylihakset kramppaavat. Tosissaan mukana olevat ehdokkaat alkavat oikeasti vaikuttamaan vähän pimeiltä, eikä ajatus enää luista.

Tässäkin vaiheessa voi vielä auttaa: jaa suosikkiehdokastasi facebookissa, tule avuksi marketille, kerro kaverille kuka tekee paljon töitä ja minkä asian puolesta hän kampanjoi. Ehdokkaankin mielenterveyshoidon ennaltaehkäisy säästää kymppitonnin kuussa, joten apu on todellakin tarpeen!

Iso kiitos kaikille ehdokkaille ihan jokaisesta puolueesta, tiedän kuinka paljon te kaikki näette vaivaa sen eteen että pääsette vaikuttamaan.

Osa ehdokkaista tekee hartiavoimin töitä, itse olen olen törmännyt seuraaviin henkilöihin marketeissa ja toreilla:

Anitta Forssen,
Anu Santaniemi,