Viinikanniemen kohtalo on selvitettävä

Puheenjohtaja, valtuutetut, virkamiehet.

Suomi elää jatkuvassa muutoksessa. Monet näistä muutoksen kohteista koskevat suoraan kuntien taloutta tai toimintaa. Suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle, sote- ja kuntauudistusta tehdään kovaa vauhtia, julkisen talouden ennustetaan velkaantuvan jatkossakin eikä teollisuuden työpaikkoja ole palaamassa Suomen rajojen sisäpuolelle.

Kuntien toiminnan kannalta tämä tarkoittaa isoja uudistuksia. Jo nyt pitää lähteä uudistamaan vanhuspalveluita ja muokkaamaan palvelurakenteita. Jo nyt pitää suunnitella mistä kaupunki saa riittävät tulot vielä 10 vuoden kuluttuakin, jotta peruspalvelut saadaan järjestettyä laadukkaasti. On selvää, että isoja muutoksia tarvitaan. Koska kuluja ei voida määräänsä enempää karsia edes rakenteellisilla muutoksilla, täytyy kaupungin panostaa selvästi nykyistä enemmän elinkeinotoiminnan kehittämiseen alueella.

Talousarvioesitys on Nokialla tehty maltilla. Investointitarve on reilusti suurempi kuin raami antaa myöden. Lähivuosina löydämme edestämme tehdassaaren padon ja Emäkosken sillan remontin, Kankaantaan päiväkodin korvaajan rakentamisen ja monia muita kohteita joita ei voi turvallisuus- tai terveyssyistä viivästyttää. On syytä pitää tiukkaa linjaa, jotta nämä pakolliset investoinnit pystytään toteuttamaan ilman ylimääräistä lisävelkaa.

Nokialla on kiitettävästi selvitetty ulkopuolisen rahoituksen mahdollisuuksia niin Menkalan kentän, kirjaston, Alhoniityn koulun kuin Juhansuon teollisuusalueenkin rakentamisessa. Tästä pitää jatkossakin pitää kiinni ja pyrkiä investoimaan nimenomaan niihin kohteisiin joihin tukea on mahdollista kulloinkin saada.

Käyttötalouden puolella tärkein yksittäinen asia on painopisteen siirtyminen kohti ennaltaehkäisevämpää toimintaa. Palvelukeskukset eivät ole tänäkään vuonna olleet helpon tehtävän edessä, mutta ovat siitä huolimatta pystyneet suunnittelemaan uudenlaisia parempia toimintatapoja. Hyviä esimerkkejä tästä ovat talousarvioesityksen tavoitteista mm. aluevastaanottojen työparimalliin siirtyminen, potilaslähtöiset hoitosuunnitelmat, työntekijöiden kotikäynnit äitiysneuvolan asiakkaille, AAPO-ohjaajan toimen vakinaistaminen, ammatillisen koulutuksen kanssa tehtävä yhteistyö ja monet matalan kynnyksen palvelut.

Koska Viinikanniemen alue on noussut pikavauhtia päätöksentekoon mukaan, teen muutosesityksen s. 11 kohtaan 2. Yrittävä, osaava ja onnistuva Nokia. Esitän lisäyksenä uutta johtamisen kohdetta ”Matkailun kehittäminen”, vastuuhenkilöiksi elinkeinopäällikköä ja kaupungininsinööriä ja tavoitetasoksi ”Selvitetään leirintäaluetoiminnan jatkamisen edellytykset.”  Tällä lisäyksellä Vihreät haluavat varmistaa, että Viinikanniemen alueen suunnittelusta tehdään vaikutusten ennakkoarviointi ja kunnolliset selvitykset erilaisten kehitysvaihtoehtojen kustannuksista ja tuloista alueen virkistys- tai leirintäaluekäyttöä unohtamatta.

Vihreä valtuustoryhmä on niin Viinikanniemen kuin muidenkin asioiden suhteen valmis valtuustosopimuksilla suunnittelemaan Nokian kaupungin tulevaisuutta ja tekemään poliittista linjanvetoa nykyistä pidemmälle. Tämä on tärkeätä kokonaisuuksien kehittämisen kannalta nykyisen osaoptimoinnin sijaan.

Lopuksi haluan kiittää valtuutettuja ja virkamiehiä työntäyteisestä vuodesta ja toivottaa hyvää joulunodotusta.

Antti Tomminen
valtuustoryhmän puheenjohtaja