Paalanen & Peurala -valtuustoryhmä on Nokian valtuuston kokouksessa maininnut, että Nokian vihreät eivät hyväksy Vihreät naiset -nimeä valtuustoryhmänsä nimeksi (Nokian Uutiset verkkolehti 15.2.2021).

Nokian kaupungin hallintosääntö sanoo valtuustoryhmien nimistä seuraavaa:

97 § Valtuustoryhmän muodostaminen ja valtuustoryhmän nimi: ”Valtuusto hyväksyy valtuustoryhmien nimet. Nimi ei saa olla sopimaton. Valtuustoryhmästä eronneiden valtuutettujen muodostaman uuden valtuustoryhmän nimestä ei saa aiheutua sekaantumisvaaraa toisen valtuustoryhmän nimeen.”

Asiaa on 4.2.2021 kysytty Kuntaliiton hallintolakimiehiltä ja lausunto on ollut seuraava:

“Kyllähän tuo selvästi sekaantumisvaaran aiheuttaa, ja jos nimi hyväksyttäisiin se olisi hallintosäännön vastainen. “

Myös Vihreät Naiset ry:n pääsihteeri on lausunut, etteivät he hyväksy nimensä käyttöä.

Paitsi, että vihreisiin puolueena, olisi sekaantumisvaara ollut ilmeinen myös valtakunnalliseen Vihreät naiset ry -järjestöön. Sekaantumisvaaraa ei ole valtuuston sisäisen työskentelyn kannalta, siellä kaikki tietävät kuka edustaa mitäkin. Sen sijaan kuntalaisia kohtaan asia on aivan toisin. Olen itsekin saanut yhteydenottoja koskien uuden valtuustoryhmän nimeä. Esimerkiksi nimet Kokoomusnaiset tai Vasemmistonuoret olisivat täysin vastaavalla tavalla sekoitettavissa varsinaiseen puolueen valtuustoryhmään.

Valtuuston puheenjohtaja Piila Paalanen on varmasti perillä hallintosäännöstä ja siitä, ettei tämänkaltaista nimeä voida hyväksyä (ovat vihreät siitä mitä mieltä tahansa). Näin onkin vähintään erikoista, että hallintosäännön vastaista nimeä on yritetty saada läpi, ja lisäksi kerrottu, että vihreät vastustavat sitä ja haluavat vain nokitella. Eivät halua!

Toivottavasti jatkossa keskitytään varsinaisiin asioihin kohuotsikoiden metsästämisen sijaan.

Anu Heiskanen, Nokian vihreiden toiminnantarkastaja